Khamis, 21 Mac 2013

Kata-kata jujur dari jiran yang jujur


 
Sepanjang dua minggu ni aku sangat lah sibuk sampai tak sempat nak bermesyuarat tingkap dengan akak sebelah rumah dan bff a.k.a rakan seperjoggingan aku kat lorong ni..

Jadinya hari ni kebetulan duk rumah, akak sebelah rumah (Kak Ila) pun tipon ler nak tanyakan kabar aku plus gossip-gossip pasal anak-anak.. "Bertuah" kenn dapat jiran cam aku! Kak Ila yang lebih tua pulak ler duk risaukan aku huahua!  Tapi aku dah anggap Kak Ila ni macam akak aku sendiri lah.. Dia tak keje.  Anak-anak semua dah besar.. Yang sulung tengah buat Phd, Yang kedua baru dapat keje kat oil and gas company, grad Perancis, yang ketiga tengah buat Diploma kat Institut Kraf Negara (Tenun Songket), yang keempat tgh buat degree kat UITM,dan yang bongsu je duduk dengan dia.. Lutfi (20tahun) - anak istimewa...

Aku memang sangat kagum dengan kesabaran dia membesarkan Lutfi. Bukan calang-calang orang Allah nak pilih.. Mudah-mudahan Allah sentiasa beri kesihatan pada mereka berdua suami isteri..  Kak Ila ngan hasben dia (Timbalan Pengarah JKR- Kuat kenn kebel aku) ni memang baik sangat orangnya.  Jujur je... Kak Ila ni kalau ada berita gembira ke, sedih ke, susah ati ke aku ler yang dicarinya..

Borak punya borak Kak Ila pecah cerita jeng!jeng!jeng!!
Tini, abang (hasben dia la ni) heran kenapa Tini tak keluar  minggu ni
KAH!KAH! Aku ngan kak Ila duk bantai gelak berjemaah!
Boleh pulak dia perasan tu.. Kak Ila kata dia nasihat hasben dia - dah la tak payah busybody! ada ler tu penat ke, budak-budak tak sihat ke tu dia tak keluar.  
Alamak itu kata-kata JUJUR dari kacamata seorang lelaki pulak tu!
Nampak sangat la ketaranya yang kami anak beranak tak penah lekat kat rumah tiap-tiap minggu ek! Kah!kah! tak abeh lg aku ngan kak ila duk gelak!

Aku selalu bersyukur Allah rezekikan kami untuk dapat tinggal di sini.
Dapat jiran-jiran yang baik, suasana persekitaran yang baik....
Lalu kata-kata Allah dalam surah Ar-Rahman berlegar-legar dalam minda aku

"Maka yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, yang kamu hendak dustakan?"

 Syukur ya Allah..Alhamdulillah..



Tiada ulasan:

Catat Ulasan