Jumaat, 15 Mac 2013

Pencen dunia Pencen kubur


Untuk pekerja swasta pernah tak terpikir lepas bersara nanti macam mana nak manage wang persaraan kita tu?

Soalan ini selalu bermain diminda aku yang punya hanya ada seciput duit KWSP.. Jadi aku perlu lah menyedut duit KWSP enchek suami aku (Semoga Allah panjangkan jodoh dan umur kami)..

Satu hari aku tanya kat dia "bang agak-agak berapa yang abang perlukan untuk belanja lepas pencen nanti"

Dia kata dia zuhud 2 ribu cukup lahh!

Maka aku pun kira lah untuk dia, gedebak gedebuk guna ilmu yang baru aku dapat hasil dari menghadirkan diri dalam satu kursus yang Public Mutual buat..



Guna ni  je pun

Kesimpulannya; dapat lah satu jumlah yang men-terbeliak-kan mata aku! RM1.025 juta! WOW!! mata dah jadi cam ni $$

Aku pun buat la perkiraan seterusnya,

RM1 juta terus masukkan dalam Tabung Haji. Lock kat situ.  Tunggu setahun, Tabung Haji declare dividen, contoh nya 6%  (based on past record nih- masa depan taktau la kan) So dapat dalam RM60,000. Ambik 60,000 bahagi 12 bulan so dapat RM5,000 sebulan yang boleh dibelanjakan.. oleh aku hehe

Tapi dalam masa yang sama, sudah tentu kena buat wasiat siap-siap supaya wang RM1 juta tu diagihkan pada anak-anak dan badan kebajikan.  Ni sangat penting ni supaya selain ada penden di dunia, pencen di dalam kubur pun berterusan setelah ketiadaan kita...

Dulu masa muda-muda tak pernah pun terfikir bab-bab ni.. tapi senjak usia dah menganjak senja baru la mula memikirkan perkara-perkara macam ni .

Kita hanya mampu merancang, akhirnya hanya Allah yang menentukan segala-galanya..


Tiada ulasan:

Catat Ulasan