Khamis, 21 Mac 2013

Menjemput Rezeki Dengan Sedekah

Hari ni nak berkongsi sikit pasal sekedah.  Ajaibnya sedekah.. Allah balas pada aku on the spot MasyaAllah..

Sebelum ni dah lama dah baca buku ni.. hari ni nak kongsi sikit






Dalam buku Mudahnya Menjemput Rezeki penulis simplify formula paling berkesan menambahkan rezeki  cam ni,

1-1 = 10

(formula ni langsung dari Allah) rujuk ayat  ni :

Sesiapa berbuat kebaikan mendapat sepuluh kali ganda amalannya. Dan sesiapa berbuat kejahatan dibalas seimbang kejahatannya.  Mereka sedikit pun tidak dirugikan (dizalimi) 
 (Al-An'am 6:160)

Maksudnya, kita ada RM 1, kita sedekahkan RM1 (1-1) tu, realitinya duit kita dah kurang RM1 kan? Tapi sebenarnya tak.  Allah tambahkan 10!

Tapi kita kena betul-betul  YAKIN! YAKIN! YAKIN!

Yang nyatanya, aku dah banyak kali mengalami keajaibannya.. Yang terbaru, hari ni lah,.. Bukan niat nak riak atau menunjuk-nunjuk kat sini .. Cuma nak berkongsi mudah-mudahan akan bertambah keimanan kita pada Allah.. Semalam aku bagi RM10 kat pakcik yang selalu datang tolong aku isikan minyak (asal aku isi minyak kat situ je, pakcik tu mesti datang senyum kat aku) dan cepat je tangan dia ambik host  mendahului aku..

Selalu la aku borak-borak ngan pakcik tu (dia aku rasa dah umur 60 an dah kut sebab dia kata dia dah pencen) aku selalu nya bila dah masuk keter, pacik ni pegi tempat lain baru teringat 'haisehh lupa la nak bagi duit buat belanja makan pagi kat pacik ni'  Tapi hari ni , aku dah siap-siap standby dah duit.. Selesai je masa nak masuk keter aku cepat-cepat hulur kat pakcik, takut dia rasa offended aku kata- pakcik, ni saya belanja pakcik buat beli sarapan tau heheee sambil aku sengih-sengih kat pakcik tu...

Dan aku pun berlalu dengan perasaan yang sungguh sukar digambarkan..

Sampai kat agensi opis EWPG-Prudential (hari ni ada weekly meeting) tiba-tiba masuk sms 'Tini hari ni jadi tak jumpa" alamak aku sudah lupa lah, ada appointment dgn kawan aku nak buat investment.. Selalunya dia manjang je cancel appointment last minit (aku paham dia bizi kat bank ramai customer) aku tak kisah pun..
 Aku pun reply 'ok kak dlm kul 11 boleh tak datang kat area opis saya'  Ni kejadian kedua kali cllient datang opis aku ok!

Selama ni aku je la kena tunggu client, pegi opis dorang.  Ye lah aku jual produk yang tak nampak dimata kan.. yang orang ramai sangka bukan keperluan.. standard la, kita la kena cari orang kenn.

So pendekkan citer gedegak-gedebuk aku present kat dia, dia pun setuju ler nak invest.. and guess  how much? RM16,600 adalah jumlah yang boleh diambik dari EPF untuk dilaburkan..

So tengok balik formula ni:

1-1 =10

 
 Yakin dengan janji Allah :

Sesiapa meminjamkan kepada Allah dengan pinjaman yang baik, maka Allah akan mengembalikannya berlipat ganda untuknya, dan baginya pahala yang mulia (Al-Hadid 57:11)

Senyum meleret sepajang hari... bertambah YAKIN dengan janji Allah.. Kepunyaan Allah lah segala yang di langit dan bumi...

Semoga Allah memberikan kita semua gerak hati untuk bersedekah.. 

Sebab semua yang kita rasa kita punya belum tentu milik kita.  Yang hanya menjadi milik kita adalah apa yang kita dapat makan, pakai, guna dan sedekah... Wallahualam

Tiada ulasan:

Catat Ulasan