Khamis, 21 Mac 2013

Kisah Susu Ais

Susu ais ni ada cerita disebaliknya.. cerita tentang sincerity.. humanity..yg kadang2 kita terlepas pandang...

Cerita bermula di sebuah gerai nasi kandaq beratoq kat Kepala Batas.. masa tgh duk layan nasik kandaq tu (nadiah tgh layan perasaan atas stroller dia).. tetiba mai la adik pelayan a.k.a penghantar a.k.a pembuat air ke table kami.. hantaq neslo.  

Lepas letak air tu kat meja, terus dia mencangkung .. sebab nak tengok nadiah .. pah tu dia tanya2 nadiah .. sudha makann?? minum sudhaa?? aku pun jawab ler bagi pihak nadiah :) dia dah minum susu tadi... 

Pastu dia kata dia dari Bangladesh.. ada anak buah cam umur Nadiah.. dia mintak nak dukung nadiah.. GULP!! aku macam ALAMAK!! boleh kah aku percaya mamat ni?? macam2 what if dalam otak masa tu .. pah tu aku pun buat bodo.. mcm tak paham request dia he hee.. Tetiba dia terkocoh2 belah.. aku ingatkan ada customer mai oder ayaq.. rupanya dia mai balik bawak segelas susu ais.. untuk Nadiah..aku was like nak tergelak mula2 tu tapi duk cover2 la sebab nak jaga hati dia.. sambil cakap terima kasih aku bagi tau dia Nadiah minum guna botol susu.. sebab dia kecik lagi tak pandai guna straw.. dia kata "tak pa tak pa ni saya bayar"Dia BELANJA NADIAH.. bayangkan adik bangla tu sanggup nak spend duit dia- dah la gaji dia kecik.. pada kita mungkin takat 2 hengget tu apa la sangat kan.. tapi bagi dia? yet still dia sanggup spend duit untuk total stranger.. Mesti Nadiah sangat2 mengingatkan dia kat anak buah dia kan? atau family dia? atau kampung dia?? pah tu kami sembang sikit2 dia pun pi.. 

Lepas dia takdak tu la aku diingat kan oleh enchek suami pasai e-mail gambar kanak2 bangla yg kena pi jadi buruh untuk dapat upah yg bernilai-MAKANAN...

terus aku jadi sebak... teringat iskhh cam mana la keadaan anak buah adik bangla ni kat kampung halaman dia .. sedang anak aku, waima aku sendiri makan jenuh.. terlebih-lebih.. buang-buang makanan... makan memilih-milih nak sedap ja.. terus tak dak selera nak makan.. he he mujuq la dah abih makan pun :P.....Aku pi amik kamera kt keta, approached adik tu, maka.. ini la dia hasilnya...
 Berjaya jugak dia mendokong nadiah yang hanya berstoking sebelah tu.. lagi sekali sebak melanda bila aku tengok dia tersenyum.. ntah apa laa dlm pikiran dia masa tu.. mak aku lagi .. dia siap kata .."macam nak menitih ayaq mata mak tengok dia dukung Nadiah" huuu huuu 

Mungkin moment tu boleh mengubat kerinduan dia kat anak buah dia dan kampung halaman... ntahla kan.. tapi apa2 pun ...

Morale of the story, bersyukur lah dengan nikmat yg kita kecapi .. punya kampung halaman. punya keluarga.. punya makanan yg mewah.. punya macam2 disekeliling kita... tanpa perlu bersusah payah untuk medapatkannya.. Hargailah apa yg kita ada selagi ada ... Semoga Allah memberkati hidup adik bangla tu dan seluruh ahli keluarga dia, murahkan rezeki, dan selamatkan kesemuanya dunia dan akhirat..  (too bad sebab aku langsung tak teringat nak tanya nama dia)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan