Rabu, 27 Mac 2013

Karipap Giant

Dah sekian lama tak makan karipap giant neh, maka petang tadi menggigih la aku uli doh karipap.  Berpeluh ketiak la jugak duk menguli.  Tiba-tiba terkenang ke mak ngan abah aku..


Dulu masa aku kecik sekolah rendah mak aku berniaga nasik lemak dan kuih muih .. Ada donat, lepat, bingka, karipap, cekodok pisang besaq gedabak, dan macam-macam la.  Semua yang mak buat sedap tak yah cakap lah! Lazat!

Tiba-tiba rasa sayu betapa mak dan abah aku bersusah payah bersengkang mata dan beradu tenaga nak prepare semua tu.  Aku teringat lagi abah lepas balik dari surau, mulalah tolong mak mesen kulit karipap.  Kadang-kadang aku menyebok kat celah-celah tu tolong masukkan inti karipap dalam acuan.

Sekarang semua tu dah tinggal kenangan.. Sekarang mak dah tak kuat macam dulu.. Cuma larat untuk uruskan diri sendiri je,  Masak dah tak larat dah,  Abah pun dah pergi.. buat selama-lamanya.. dipanggil Allah.. meninggalkan semua kenangan untuk dikenang oleh kami yang masih bernyawa..

Semoga Allah memberi ganjaran terbaik di sisi Nya buat kedua ibu bapa yang sangat aku kasihi atas pengobanan tak ternilai membesarkan kami berenam.. Doa aku selalu agar Allah menempatkan arwah abah bersama para solihin.. Dan mengampunkan semua dosa mereka berdua..Dan mengasihi mereka berdua sepertimana mereka mengasihi kami..

Ni lah rupa karipap giant tu, Giant tak?
Karipap Giant ni resepi mak aku.. Kami anak beranak memang enjoy makan karipap ni.  Masa bila tau? Masa hujan petang-petang! Memang layan.  Cicah ngan cili sos.  Makan ramai-ramai.  Kalau mak buat mesti semua orang dapat sebijik sorang.  Makan sebijik pun kenyang sampai malam woihh!

p/s : Hontah berapa kalori aku pun maleh nak amek pot.  Puas hati  aku dapat makan kepap giant hari ni!!


Tiada ulasan:

Catat Ulasan