Isnin, 11 Mac 2013

Nabilah Maisarah

Ini kisah Nabilah Maisarah.. anak kedua yang tahun ni dah pun berumur 6 tahun... Sejarah-dia ni anak yang sangat manja dengan uminya.. Kecik-kecik dulu selalu meleseh dengan umi.  Tak boleh la umi dia ni nak hilang sikit dari pandangan mata dia, mesti dia akan melalak, merengek.. tu belum nak mintak apa-apa kalau tak dapat heee dia punya suara alamak aiihh nyaring :) Hasilnya, ummi sekarang sudah ada skill memekakkan telinga! yeay! hilang perasaan!

Ketika umurnya masuk 4 tahun, kami suami isteri bersepakat untuk menghantarnya ke sekolah. Harapan- untuk memberi peluang dia bergaul dengan rakan sebaya.. Tapi nampaknya, sepanjang tahun itu sehinggalah sepanjang dia berumur 5 tahun tu, banyak-banyaklah kami kena bersabar! Hari-hari sekolah, dari nak bangun pagi, sampai lah didepan pintu sekolah, dia punya drama oomaakaihh!!
                             hari pertama sekolah- 2011 (4thn)            hari sukan 2012 (5 thn)

Semalam, 10 Mac 2013, umi sangat terkejut dengan perubahan yang ketara.  Mula dengan solat magrib berjemaah (kalau tak dia main je time kitorang solat) tanpa paksaan dia mula mengikut bersolat dengan umi.. Alhamdulillah...Tak ada apa yang paling menggembirakan hati seorang ibu melainkan melihat anak-anak buat perkara-perkara baik..

Subuh tadi, umi kejut kan dia pun senang je bangun (tak macam selalu) dah boleh mandi sendiri dan bersiap-siap sendiri, dah boleh diharap tolong tukarkan diaper nadiah pun.. anak umi dah besar la rupanya :)

Lepas tu kami solat sama-sama.. alhamdulillah..

Satu perkara yang paling menyentuh hati, ialah bila tergengar doa untuk kedua ibu-bapa yang dibaca oleh Nabilah.. Allah syukur Allah.. sungguh tulus ...

Semoga semua anak-anak umi menjadi insan soleh dan solehah yang berjaya dalam kehidupan dunia dan akhirat.. amiin..

p/s kejap lagi umi nak pegi beli telekung yang cantik untuk Nabilah demi menunaikan janji yang telah terpateri semalam .. :)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan